П`ятниця, 19.04.2024, 05:23
Вітаю Вас, Гість
Головна » Статті » Мої статті

З досвіду роботи

З досвіду роботи « Використання інноваційних технологій для підвищення                 ефективності уроку в початкових класах»

 

Одними з основних методичних інновацій є інтерактивні методи на­вчання. Інтерактивне навчання — діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня. Мета інтерактивного навчання — створення комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.

Інтерактивні методики мають багато переваг:

•  у роботі задіяні всі діти класу;

•  учні вчаться працювати у групі (команді);

•  формується доброзичливе ставлення до опонента;

•  кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;

•  створюється «ситуація успіху»;

•   за  короткий  час  дитина  має  змогу  опанувати  багато  нового матеріалу; •  формуються     навички     толерантного     спілкування,     вміння аргументувати   свою   точку   зору,   знаходити   альтернативне   рішення проблеми тощо.

Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Педагог виступає лише як організатор навчального процесу, лідер групи. Він не перебирає на себе вирішення проблем, які неминуче з'являються у школярів під час самостійного опрацювання теми, а лише допомагає учням повноцінно засвоїти матеріал.

Інтерактивне навчання є сукупністю технологій. їх можна розділити на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:

Застосовуючи інтерактивні технології в своїй роботі я дотримуюсь таких правил:

1.  Всі учасники уроку позитивні, тому в спілкуванні     намагаюсь замінити слово з не — на інше. Наприклад: «не перебивайте один одного» «будьте толерантними».

2.  Учасники навчального процесу об'єднуються в пари, трійки, групи тощо. Вже на занятті  в такий спосіб у дітей закладається здатність учнів до об'єднання, до праці «разом»,  єдності.

З. Все, що пропонують учасники навчального процесу приймається та обговорюється.

4. Уникаю оцінювання у вигляді «правильна відповідь», «неправильна відповідь»,  «добре», «погано».

5. На уроці стараюсь допомогти опанувати інформацію й прийняти власні рішення, висновки , тощо.

6. Обов'язково стежу за тим,щоб хтось не залишився поза увагою, осторонь від обговорення.

7.Уникаю питань, на які можна дати відповідь «так» або «ні», ставлю відкриті запитання, які починаються зі слів «як «чому?», «який?».

8. Заохочую всіх учасників навчального процесу до висловлення своїх думок: « А хто думає інакше?» , приділяю увагу кожному учневі, дякуючи за запитання і за відповіді. Це стимулює присутніх і надалі ділитися своєю інформацією, в інший спосіб вони вагалися б висловити або вважали за недоцільне висловити свою думку.

Методику роботи, яка ґрунтується на активному та інтерактивному навчанні можна зобразити так:

Молодших школярів формується розгорнута навчальна діяльність шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями і навичками, особистий досвід культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності. Інтерактивні форми надзвичайно різноманітні: «Велике коло», «Дебати», «Вузлики», дидактичні ігри, перефрази тощо.

Враховуючи психологічні особливості учнів молодшого шкільного віку та рівень їхньої готовності до спілкування, вважаю, що застосовування інтерактивних технологій навчання в початковій школі варто розпочинати з роботи в парах. Саме в процесі роботи в парах учні отримують можливість говорити, що є необхідним для цього вікового періоду. Робота в парах дає можливість ефективно обговорити поставлене питання. Увага дітей молодшого шкільного віку нестійка, тому вони часто відволікаються, а під час роботи з партнером кожен з учнів працює активно. Особливо ефективною є робота в парах у 1 класі, коли діти вчаться читати та писати. Так під час уроків навчання грамоти практикую читання в парах, роботу над скоромовкою, складання діалогів. Один учень « учитель» , а інший - учень, потім міняються ролями. Така робота сприяє розвиткові уваги, умінню слухати товариша, помічати помилки, розвиває зіркість. Таким же чином учні працюють над скоромовками,тренуються у виразному читанні віршів,тощо. Цю технологію використовую на будь-якому етапі уроку і навіть на етапі перевірки самостійної роботи , коли пропоную звірити відповіді завдань або перевірити роботу сусіда.

Для вирішення складніших питань практикую роботу в групах. Учні виступають активними учасниками навчального процесу,що дає змогу ефективніше поглинати нову інформацію через спілкування. Розвиток стратегій « Мені подобається», «Я так думаю», «Я також..», «Я заперечую» дає змогу виробити в учнів навички зв'язного мовлення,вміння відстояти та аргументувати свою думку.

До роботи в групах залучаю учнів , починаючи з 1 класу. Щоб поділити учнів на групи роздаю дітям кружечки або якісь інші символи різних кольорів. Діти об'єднуються в групи за однаковими кольорами чи іншими спільними ознаками. Кожна група отримує завдання, колективно виконує його, а спікер групи доповідає про результати виконання. Склад груп постійно міняю. Таким чином кожна дитина має можливість співпрацювати з кожним учнем класу. Поступово завдання ускладнюються. Уже в 2 класі робота груп може носити дослідницький характер. Під час підготовки до Свята Великодня учні 2 класу були поділені на 3 групи . Кожна група одержала завдання:

1 група. Розповісти про традиції підготовки до Великодня

2 група. Дослідити яке кольори використовуються при розписуванні писанок

3 група. Яке значення мають символи, що використовуються під час розпису писанок.

Для 4 класу пропоную складніші завдання: описати корисну копалину, скласти характеристику природної зони,дослідити тваринний і рослинний світ свого краю та інші.

Серед інтерактивних вправ віддаю перевагу методу побудови асоціативного куща або логічного дерева. На початку уроку визначаю тему уроку одним словом. Наприклад школа. Діти висловлюють асоціації, пов'язані з цим словом, а я записую відповіді на дошці у вигляді своєрідного куща.

Ефективним є застосування вправ « Вилучи зайве», « Криголами», «Роз єднай слова». Ось приклади їх застосування.

Під час вивчення теми « Українські народні казки» у 2 класі учні отримали завдання підібрати девіз уроку за допомогою прислів'я щляхом вилучення з нього зайвих літер.

                   Силтриа передодин розучотириом никсімне.

Вправа « Криголам» проведена на уроці розвитку мовлення ( Тема «Складання вітальної листівки для мами»)

Написати їм ' я мами і за початковими літерами дати їй характеристику. Ось таку характеристику склала про свою маму Крива Даша:

                      О — обачлива

                      Л — любляча

                     Е — енергійна

                     Н-   ніжна

                     А - активна.

Однією з найулюбленіших вправ учнів є вправа « Мікрофон». Вона дає змогу кожному учневі висловити свою думку під час обговорення одного і того ж питання. Для    прикладу наведу    гру, проведену на випускному святі у 4 класі. Учням було запропоновано відповісти на питання : «Який день ти вважаєш найщасливішим у своєму житті?» Відповіді були найнесподіванішими і дуже щирими.

Під час актуалізації опорних знань часто застосовую вправу « Мозковий штурм ». Для цього ділю дітей на групи, даю тему для обговорення і час на роздуми для того, щоб збільшити появу нових ідей. Група обирає спікера, який веде обговорення і заохочує до нових ідей. Діти по черзі висловлюють свої думки, а спікер занотовує ідеї. Діляться ідеями циклічно, коли окремі учасники або групи розповідають про одну Ідею по черзі й ідеї не повторюються.

Виховання любові до книги — одне з першочергових завдань учителя. В сучасному світі існує багато джерел одержання інформації, тому на уроках читання учителю слід заохочувати учнів до читання. В цьому мені дуже допомагає читання з передбаченням. Попередньо розбиваю текст на частини у тих місцях, які можуть викликати інтерес у дітей. Після прочитання кожної частини ставлю учням запитання по змісту прочитаного і прогнозую подальші події. Діти читають наступний уривок і визначають чи справдилося їх передбачення.

1. Що оспівано в українській народній пісні «Стоїть явір паї водою..,»?

2. Запиши дійових осіб народної притчі «Батьківські поради».

3. Де відбуваються події, описані у казці «Мудра дівчина »

 Достатній рівень

1. Склади два запитання за змістом легенди «Звідки пішло прізвище та ім 'я Богдана Хмельницького».

2. Якою ти уявляєш Марусю з казки «Мудра дівчина»? Опиши її.

3. Якими синонімами можна замінити подані слова?

Наче у воду опущені —...   ;  подейкують —...

Високий рівень

1. Що схвалюється, а  що засуджується в казці «Мудра дівчина»?

2. Підбери та запиши прислів'я і приказки, які б виражали основну думку притчі «Батькові поради».

3. Яка з легенд, що вивчалися, тебе найбільше вразила? Чому? Обгрунтуй свою відповідь у міркуванні з 3-4 речень.

Особливе місце серед відводжу дидактичній грі. Дидактична гра - це метод імітації прийняття рішень у різноманітних ситуаціях шляхом гри за правилами.

Гру будую за такими принципами:

1, Наочність і доступність

2.Автономність тем і фрагментів гри

3.Раціональне поєднання ігрової діяльності та діяльності з приводу гри.

4.Спрямованість елементів гри на розв' язання поставленої проблеми.

Прикладом можуть бути ігри, проведені на уроках української мови .

На дошці виставляю картки із зображення тварин. Завдання поселити звірів у будиночки відповідно до кількості складів у слові, « Хто? або що?», дібрати назви ознак до предметів, який малюнок зайвий?

Отже, використання інтерактивних методів і форм надає можливості для організації ділової співпраці з метою вирішення поставленої у класі навчальної проблеми.

Інтерактивні форми та методи роботи дають змогу дійти до серця кожного учня, при цьому максимально залучаючи його до роботи на уроці та даючи можливість відчути себе частинкою соціуму, його невід'ємною ланкою. Адже в навчанні із застосуванням інтерактивних технологій немає головного і другорядного. В такому навчанні все головне: і вчитель, і учень, і форми та методи навчання.

Основні заповіді, якими керуюся в роботі:

1.   Люби  дитину!  Любов  до  дітей —  серцевина  педагогічної моральності, основа культури вчителя.

2. Вір у дитину! Без віри в дитину, без довіри до неї вся педагогічна мудрість, усі методи і прийоми навчання і виховання руйнуються, як будиночки з піску.

3.   Знай   дитину!   Без   знання   дитини   немає   навчання,   немає виховання,   немає   справжнього   педагога   і   педагогічного   колективу.

4.Поважай дитину!Не вважай себе спроможним вирішувати ті питання, які належить вирішити юній особистості.

5. Розумій дитину! Вмій поставити себе на її місце, побачити світ її очима . зрозуміти . чим живе дитина, до чого прагне.

Отже, інтерактивні методи  дають змогу створити навчальне середовище,  в якому теорія і практика засвоюються одночасно,а це дає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв’язне мовлення; формувати критичне мислення; виявляти і реалізовувати індивідуальні можливості. При цьому навчально - виховний  процес організується так, що учні шукають зв'язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, які дають змогу  робити «відкриття», формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів; навчатимуться співробітництву. 

Категорія: Мої статті | Додав: Лариса (02.03.2015)
Переглядів: 539 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar